Recenze Pipedream Moxie - nejvíce hardcore hardtail?

Na bikových fórech už toho bylo hodně řečeno o nejnovějších super dlouhých a natáhlých bikách (long and slack). Otázkou ale je, zda může radikální geometrie fungovat na hardtailu? Abychom to zjistili, tak jsme si jeden Pipedream Moxie osobně vyzkoušeli.Často se stává, že drobná rozhodnutí, mohou mít velký dopad. Když vlastník Pipedream Cycles Alan Finlay vybíral křiklavě-růžovou barvu, aby “nalakoval” svůj prototyp hardtailu Moxie, nemohl tušit jakou mediální bouři tím způsobí. Je vždycky těžké, nechat hardtail nějak vyniknout, ale na na novinky hladovém Eurobiku, bez vzrušujících prezentací nových produktů, se fluorescenční ocelový výrobek z materiálu 4130 stal hitem. Pipedream Moxie skóroval marketingovým homeranem. Moxie je více než jen výstřední práce lakýrníků, podíváme-li se na něj blíže, zjistíme , že s rozměrem Reache 510 mm se jedná o jedenoho z nejdelších hartailů, který jsme kdy viděli. Ale, může to fungovat?

Pipedream Moxie, bike, který má smysl

Pipedream nabízí Moxie jako enduro hardail, pro ty, kteří chtějí o sobě dát trochu vědět a možná si občas i trochu zazávodit, a zároveň se těšit z jednoduchosti, jež může nabídnout jen hardtail. Speciálně navržený ocelový rám (CrMo 4130) je k dostání ve dvou velikostech, “dlouhý” a “delší” a ve třech zářivých barvách – neonově růžová, brčálově zelená, a tmavě modrozelená. Rám uzpůsobený pro zdvih vidlice 150-160 mm a pyšnící se kompatibilitou pro velikosti kol 27.5 x 2.8” a 29 x 2.4”. Rám je vybaven Boostovou zadní osou 148 x 12 a je celý potažen elektroforetickým povvlakem – ED Coating, který chrání rám proti korozi. U velikosti rámu “longer/delší” dosahuje maximální hmotnosti rámu 2,6 kg. Z Eurobiku nám poslali plně vybavené kolo, opatřené karbonovými koly Zelvy 27.5 , obutými skvělými plášti Maxxis Minion DHF/R 2.8 , s vidlicí DVO Beryl, převodníky SRAM Eagle a kokpitem od FUNNu s 800 mm řídítky, tedy velmi solidně postavený bike. Vzhledem k tomu, že Moxie je dostupný pouze jako rám, věnujeme se komponentům jen okrajově.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Výrazné barevné schéma Pipedreamu Moxie hraje druhé housle u kola s radikální geometrií.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Klíčové údaje: reach 510 mm, hlavový úhel 65.5° a nastavitelná délka zadní stavby 415 – 431 mm.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

O -64 mm snížený střed (BB drop) udržuje Moxie v zatáčkách jako přilemené k zemi.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Dokonce i se statnými 2,8″ pneumatikami má Moxie dostatek prostoru pro hutné bahno.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Zadní stavba je nastavitelná od 415 do 431 mm. Zjistili jsme, že nám více vyhovuje delší nastavení.

Pipedream Moxie přináší radikální geometrii

Již na první pohled poznáte, že Moxie je něco jiného. Moxie přináší radikální geometrii, která je typická pro většinu značek celoodpružených kol do sektoru hardtailů. Testovali jsme delší model s 510 mm dlouhou hodnotou Reach, hlavovým úhlem 65.5°, rozvorem 1239 mm a s ultra-krátkou nastavitelnou délkou zadní stavby od 415 do 431 mm – to vše by byl radikální rozměr pro enduro bike se 160 mm zdvihem, natož pro hardtail. Oba rozměry používají stejnou délku sedlové a hlavové trubky, což vám umožní zvolit si na biku reach, nikoli však standover (udává výšku horní rámové trubky v jejím nejnižším místě před sedlem).

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Ocelový rám vyrobený ze zakázkových trubek CrMo 4130 je speciálně tvarovaný a má vniřní a vnější elektroforetickou povrchovou úpravou před nalakováním.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Řídítka dlouhá 800 mm odpovídají záměru Moxie.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Navržený ve Velké Británii a vyrobený na Tchaj-wanu, Pipedream udržuje ceny dostupné.

Povrchová úprava rámu Pipedream Moxie je super čistá, bez ošklivých spojek, pouze ikonické hardtailové linie, a přesto je to bike nadupaný jako na steroidech. Spodní rámová trubka je speciálně vytvarovaná a ohnutá s pěknou ovalizací kolem středové spojky. Když už mluvíme o oblasti středu, tak CNC výstuhy jsou dobře navržený, neboť dávájí prostor pro umístění obou velikostí kol (29” s 2.4” plášti a 27.5”až do šíře pláště 2.8”). Steampunkový nadšenci si všimnou, že na nálepce 4130 chybí označení “Reynolds”. Je to díky tomu, že Reynolds nemá dostatečně dlouhé trubky pro extrémní geometrii Moxie. Ale nemusíte mít obavy, neboť Moxie 4130 má v akci veškerou pružnost a živost ve kterou jsme doufali. Máme rádi krátkou sedlovou trubku, jelikož umožňuje vícero jezdcům užít si delší geometrii.

Jízda na Pipedream Moxie

Po mnoha diskusích ohledně přednsostí a nedostatků radikální geometrie Pipedreamu Moxie jsme dali všechny předsudky stranou a vyrazili jsme na trail. Během několika hodin jsme pochopili, jak ovládat tuto křiklavě-růžovou raketu. Kdokoli, zvyklý na normální ostré a nepoddajné ‘hardcore’ hardtaily bude překvapen – v pozitivním slova smyslu. Částečně díky úžasným plášťům Maxxis Minion DHF/R 2.8” a částečně díky dlouhé a zdatné geometrii se Moxie řítí z kopce klidně a sebevědomě, což není běžné u biků bez zadního zdvihu/odpružení. Stejně jako u všech ‘new-school’ biků, musíte trochu upravit svůj styl jízdy. Posunete-li váš posed dozadu budete mít pocit, že vám kolo občas ujíždí jako byste jeli na divokém koni – tento styl ježdění je špatný a pomalý. Pokud soustředíte vaši váhu nad snížený střed, zvolíte agresivnější přístup a jedete na plný plyn, bude Moxie začne znít jako kytara Jimiho Hendrixe.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Pipedreamu Moxie nejvíce sedí, když se valí přes kořeny a kameny.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie
Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Pokud byste jeli opravdu náročným terénem na běžném hardailu, byla by to zkouška vašeho smyslu pro humor. “Long and Slack” – prodloužený rám a položený předek dávají biku větší stabilitu a eliminují normální kopance a výhozy ze sedla, které běžný hardtail přináší. vzpěry zadní vidlice (seatstays) 4130 pobere spoustu nerovností a my jsme často měli pocit jako bychom jeli na “fullu” s krátkou zadní stavbou. Jednoduchá fyzika říká, že 1239 mm dlouhý rozvor Moxie bude potřebovat větší interakci ve velmi ostrých zatáčkách, ale opak je pravdou, nízký střed (BB) a stabilní jízda znamenají, že je můžete prosvištět neskutečnou rychlostí. Když dojde na prudký sjezd, tak je Moxie neuvěřitelně schopným hardtailem, v podstatě jsme měli problém odlišit jej od špičkového enduro biku.Nejdříve jsme zkusili bike s jeho neuvěřitelným nastavením krátké zadní stavby na 415 mm, což bylo dobré pro skoky a manuály, ale bike ztratil dost přilnavosti na předku. Při použítí nejdelšího nastavení (431 mm) byla jízda vyvážena pro rychlou akci. Úzký profil sedlové.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Je jen asi málo toho, co by se dalo na Moxie vylepšit. Žádný jiný hardtail, který jsme testovali není tak klidný vyrovnaný ve vysoké rychlosti.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie
Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Do kopce, Moxie stoupá, … no jako hardtail. Na delších vyjížďkách, poskytuje dostatečně dlouhý rám pohodlnou a otevřenou jízdní pozici. Nicméně protáhlý předek a krátká zadní stavba v nás zanechaly pocit, že jsme pozičně dál za bikem. Sedlový úhel 76.5° je stále ještě konzervativní úhel na tak radikálním biku. My si myslíme, že další stupeň nebo dva by z Moxiho udělali “zvíře” i ve stoupání, tím, že se jezdec dostane do efektivnější pozice pro strmé výjezdy, ve kterých se tento bike bude pravděpodobně nacházet nejčastěji. Tím by se také uklidnila pozice předního kola na krátkých technických úsecích. Tak jak je postaven, Moxie stoupá dostatečně dobře, což je fajn pro celodenní vyjíždky a skvělé lesní okruhy i pro bike parky. V generaci N+1, mnoho jezdů vyhledává výhody hardtailu pro zimní vyjíždky, nebo jednoduše hledají bike, který je jednoduchý a zábavný, anebo jsou to ti, kterří nechtějí dělat kompromisy ve schopnostech kola, pro ty je Moxie připraven rozbalit rock-and-roll.

Recenze rámu Pipedream Cycles Moxie

Je toho hodně co můžete mít rádi na Pipedream Moxie. Je cenově dostupný, přesvědčivý, pohodlný a minimálně je to způsob , jak začít konverzaci. Jeho extrémní geometrie funguje dobře v podobě hardtailu, a navíc s dostatečným prostorem pro opravdu tlusté pláště , je to mimořádně schopný a brutálně rychlý bike.
Závěr
Pipedream Moxie možná vypadá zvláštně, ale jeho geometrie opravdu funguje. Pokud je vaším cílem valit v těžkém terénu, děsit jezdce na fullech a užívat si nevázanou zábavu, tak Moxie je ten nejúčinější hardtail. Konečně kolo, které opravdu stoupá jako hardtail a sjíždí jako downhill bike.
Výhody:
– radikalní geometrie funguje

– 4130 ocel nabízí pohodlnou jízdu
– neuvěřitelný sjezdový výkon

Nevýhody:
– vyžaduje aktivního jezdce
–není nejrychlejší ve stoupání
Výrobce: pipedreamcycles.com
Autor a fotograf: Trev Worsey
Originál článku: enduro-mtb.com

YETI Cycles
FUNN MTB
Ride Fox
Ride Fox
Granite Design
Pipedream Cycles
YETI Cycles
YETI Cycles
Pipedream Cycles

FLOWCYCLES s.r.o. / Dolínecká 3417/17, Praha 10 – Strašnice / +420 608 420 006 / andrej@flowcycles.cz