Rozhovor s Alanem Finlayem

To, co na přelomu tisíciletí začalo jako šťastná náhoda, je dnes pro Alana Finlaya a jeho malý tým Pipedream Cycles práce na plný úvazek

Alan Finlay / Pipedream Cycles

Pete se posadil s Alanem, aby si popovídal o hardtailech, proč je ocel to pravé a o jeho cestě k Pipedreamu. Rozhovor Pete Scullion / fotografie Ian Lean a Pipedream.

Pete se posadil s Alanem, aby si popovídal o hardtailech, proč je ocel to pravé a o jeho cestě k Pipedreamu. Rozhovor Pete Scullion / fotografie Ian Lean a Pipedream.

Kdo?
Pipedream je poměrně malý výrobce ocelových hardtailových horských kol, založený v roce 2005 ve Velké Británii Skotem Alanem Finlaym. Stejně jako většina značek i Pipedream zažil časy v záři reflektorů, ale i časy temna. Jejich kola byla – na chvíli – rozhodně jedním z čistokrevných hardtailů, které byly ve Velké Británii k vidění. Personální změny v týmu však přinesly pár let ztráty pozornosti a krok zpátky v tom „kdo je kdo“ v odvětví ocelových hardtailů.
V roce 2017 se Pipedream vrací zpátky s novou energií, s novými lidmi a přinejmenším dvěma novými modely. Dobrá doba pro rozhovor…

Kdo tvoří Pipedream a co dělají?
Pipedream Cycles je moje žena a já (Victoria a Alan Finlay), Dominic Loh a Mike Fitchie. Já dělám návrhy, Dominic dělá marketing a hob-nobbing, Mike zpracovává dotazy a objednávky a Victoria drží naše nohy pevně na zemi. Ve skutečnosti se naše role určitým způsobem protínají. Jsme jako starý a spolehlivý motor, který čas od času potřebuje ránu: Mike je ozubené kolo, Dominic je palivo, já jsem kladivo a moje žena je olej, který udržuje hladký běh bez tření!

Jak vznikl Pipedream?
Je to opravdu náhoda. Jako inženýra a cyklistu mne zajímal design jízdních kol a studoval jsem přehledy a geometrické grafy, které se snažily zjistit, jaké detaily od sebe odlišují jeden rám od druhého. Každopádně někde v letech 1999-2000 proběhl v časopise WMTB test hardtailových kol na dlouhých trasách – to bylo ještě v době, kdy jakákoliv vidlice nad 63 mm byla považována za dlouhou – tam jsem poprvé uviděl rámy, které se odchylovaly od běžného úhlu 71/73. Tento test mě přiměl jít na kurz a navrhnout si vlastní rám MTB. Po několika titanových prototypech jsem měl něco, s čím jsem byl spokojen.
Najednou jsem měl kupu rámů, které jsem neměl jak využít, takže jsem zveřejnil reklamu na Singletrackworld a všechny se prodaly do 24 hodin. Stále jsem však dostával e-maily a telefonáty s dotazem, zda mám další (což jsem neměl), a tak jsem se rozhodl, že navrhnu a vyrobím rámy pro lidi – a tak jsem založil firmu.
Pipedream vznikl náhodou: a byl počátečním způsobem, jak prototypy posunout dál. Jedinou věcí bylo, že když jsem je dal online, abych je prodal, měl jsem více požadavků než rámů a musel pak přestat žádosti přijímat. Krátce na to jsem začal navrhovat méně běžná kola pro zákazníky, kteří vyžadují titanové rámy v dobré kvalitě.

Alan Finlay / Pipedream Cycles

Co pro Vás cyklistika znamená?
Miluji kolo už od dob, co jsem byl dítě – na kole jsem se rád proháněl a bavilo mě kola různě přestavovat. S mým bratrem jsme o víkendech a prázdninách najezdili celé míle okolo severního Yorkshiru. Kolo pro nás znamenalo svobodu a dobrodružství.
Mým prvním opravdovým kolem byl ocelový tourer, po němž následovalo svelte závodní kolo – za vylepšování toho kola jsem utratil malé jmění.. Ale když mi můj kamarád půjčil svůj zářivě stříbrný GT Zaskar, úplně jsem mu propadl. Horská cyklistika se stala mými heuréka momenty..Cyklistika má vliv na naše životy, dokonce i moje žena vyučuje kurzy indoor spin … jen aby lidé šlápli do pedálu!

Proč hardtail?
Miluju jednoduchost hardtailu a to, jak se zařízne mimo silnici. V minulosti jsem sice vlastnil nějaké ikonické modely včetně původního Intense Traceru, původního Cove Stiffee, který jsem koupil od Cove Bikes ve Vancouveru a později Cove Hummer, ale stejně je na řízení hardtailu něco poctivého: je čisté, syrové a odhaluje skutečné schopnosti jezdce. To je můj názor.
Pohrával jsem si i s některými full – sus návrhy a mohl bych je dělat i v budoucnu- Dominic mě k tomu neustále přesvědčuje- ale upřímně řečeno, s tolika dobrými koly, která jsou dnes od jiných značek k dispozici, to pro nás teď není prioritou.

Proč ocel?
Pro mě je ocel uměleckým materiálem: ručně vyrobený ocelový rám vyžaduje skutečné řemeslné zpracování a tenké linie a půvabné křivky jsou věcí krásy. Ocel pro mne má i jisté dědictví – první kolo, které jsem řídil byl Reynolds 531 – je to nostalgické spojení s minulostí.
Dnešní ocelové trubky, super-alloys, mají fenomenální sílu a vlastnosti, které jsou ideální pro moderní hardtail. Podle mého názoru vytváří pocit, že rám je jako “živý”.

Alan Finlay / Pipedream Cycles

Jak jste si vybrali, kde kola vyrábět?
Výrobce, se kterým spolupracujeme, patří mezi jednoho z menších a více specializovaných v Tchaj-wanu. Zároveň také vyrábějí trubky a to mělo pravděpodobně největší vliv na naše rozhodnutí. Na výrobu rámů jsem požadoval speciální trubky a oni je byli schopni dodat. Vždycky chtějí sdílet své odborné znalosti a zkušenosti a když jsem tam byl naposledy, strávili jsme celý den s jejich technickým týmem – to je pro mě neocenitelná zkušenost.

Co všechno jste musel obětovat, abyste se dostal do této fáze?
Jízdní kola byla vždy mou vášní, takže jsem do toho od začátku dával všechno: doslova jsem potil krev a slzy, aby to fungovalo. Byly chvíle, kdy jsme s manželkou vážně pochybovali, jestli to stojí za to, ale pokračovali jsme v investování času a peněz k dosažení našich cílů a snů. Lhal bych, kdybych řekl, že to bylo snadné, ale když se teď ohlédneme za úspěchem, který jsme za ta léta měli, nad lidmi, kteří nás podporovali a samozřejmě i lidmi, kteří na našich kolech jezdí a jsou vášniví stejně jako Pipedeam Cycles, stojí všechno, co děláme, za to.

Musel se někdo z vás vzdát práce?
Když jsem začal s Pipedream Cycles, byla to jen bokovka.. Mým hlavním oborem je stavební inženýrství a zpočátku jsem při tom pracoval na volné noze a vyučoval. Teď je to práce na plný úvazek, ale čas od času udělám i nějakou práci na volné noze.

Děláte vedle i jiné projekty?
Miluji design, takže často mám i jiné projekty, ale upřímně řečeno, nedostávají takovou pozornost, jakou potřebují, protože Pipedream zabírá většinu času. Musím být opatrný, abych se někdy nezapomněl, takže moje manželka a Dominic mne, abych tak řekl, občas kontrolují.

Je pro Vás Pipedream „buď a nebo?“
Neexistuje jediný den, kdy bych pro Pipedream něco nedělal: je to vášeň a právě teď můj život. Trávím spoustu času zkoumáním, přemýšlením, učením, čmáráním a navrhováním a neustále odrážím nápady našeho malého týmu. Udělali jsem pro Pipedream všichni tolik, abychom se dostali až sem a všichni chceme vidět Pipedream vzkvétat. Zkrátka, táhneme všichni za jeden provaz.

Jak jste přišli na to, co budete potřebovat, abyste vybudovali vlastní firmu s vlastním produktem?
Než jsem založil firmu, navrhl jsem pár rámů a mluvil jsem s několika staviteli rámů o tom, jak je postavit. Ale skutečný průlom přišel poté, co jsem objevil několik továren, jednu v Číně a druhou v Rusku, která mi mohla postavit rámy z titanu. V té době byl titan top materiál, takže myšlenka získat titanový rám na zakázku za cenu ocelového byla neuvěřitelná.
Byl to strmý začátek, ale měl jsem pomoc a podporu od několika skvělých lidí. Našel jsem továrny a stavitele, kteří byli více než ochotni sdílet své znalosti a zkušenosti. Ptal jsem se – a pořád se ptám – na mnoho otázek a neustále se snažím poučit se od koho můžu: zjistil jsem, že lidé v tomto oboru jsou skvělí a neuvěřitelně trpěliví!

Kolik prototypů / vzorků jste měli před finálním produktem?
Zpočátku jsme dělali mnoho prototypových rámů, než jsme si byli jistí, že je můžeme vypustit. V průběhu let jsme se však naučili klást spoustu otázek – vlastně, co je důležitější, těch správných otázek – a výrobci a jejich technici byli fantastičtí. Teď umíme vyrobit rámy, jaké si představujeme, bez mnoha vzorků a často jsou to jen jednoduchá vylepšení, která se provádějí před výrobním procesem.

Alan Finlay / Pipedream Cycles

Kromě vývoje prototypů, jakou formou jste ještě testovali?
Mezi námi, za ta léta jsme projeli mnoho kol v mnoha zemích. Jedním z důležitých okamžiků byla v roce 2002 – jízda na North Shore of Vancouver – vlastně jsem si nakonec zakoupil Cove Stiffee. Mimochodem, hodně poznatků nasbíráte až po cestě. Myslím, že každý jezdec má svou “duševní databázi” jízdních kol, stezek a zkušeností a každá jízda se tam zapíše a končí porovnáním jízd i jízdních kol. Některá kola mají opravdu své kouzlo, které je od ostatních odlišuje a já se snažil tyto vlastnosti zachytit a vštípit je do našich rámů. Jízdu na kole nic nenahradí a stejně jako rám může vypadat dobře na papíře, kolo je složeno z více součástí a vy se co nejvíce snažíte jet po trase či terénu, ke kterému je kolo určeno a teprve potom uvidíte, zda je to to pravé.. 
Také jízda na neznámém terénu otevírá nový rozměr testování a často může poskytnout novou – a někdy neočekávanou – zpětnou vazbu.
Zpětnou vazbu také získáváme od našich sponzorovaných jezdců: v roce 2007 jsme vyhráli britskou sérii MTB Enduro a v nedávné době jsme v Singapuru získali juniorského národního šampiona. Také jsme závodili a vyzkoušeli naše kola na Yakru Annapurna Challenge, možná nejvyšší MTB události na světě. Zpětná vazba od těchto chlapců a dívek je neocenitelná.

Jaké jsou další plány Pipedreamu? Jak chcete získávat další pomocníky, apod.?
Navrhování rámů, což je “nejbližší věc zakázkové výroby”, je od počátku naše vášeň a bude jí i nadále. Uvědomujeme si, že jsme společnost, která se vyznačuje nižší produkcí a jsme za naši značku rádi, ale rozhodně je naším cílem růst a dostat se na nové trhy. Během posledních deseti let jsme si vytvořili několik skvělých vztahů a v důsledku toho jsme v lepší pozici, než kdykoli dříve a můžeme tak dosáhnout některých našich dlouhodobých cílů. Nechceme příliš prozrazovat – máme kolem sebe koneckonců několik konkurenčních skvělých značek – ale pokud Dominic nabere ten správný směr, přineseme do naší produktové řady v blízké budoucnosti nové zajímavé věci.

Alan Finlay / Pipedream Cycles

Chtěl byste někomu poděkovat za podporu na cestě k Pipedreamu? „Dlouho trpícím“ přátelům, rodičům..?

No, nejprve a především mojí ženě, která byla mou největší oporou a povzbuzením. Určitě „dlouho trpěla“ – skoro jsem zničil rodinnou dovolenou tím, že jsem si bral práci s sebou. Už to neudělám!
A Dominicovi, jehož důvěra ve mne a ve značku nás přenesla přes ty nejhorší časy. Zvláštní zmínka patří mému otci, který ve mě vždycky věřil a který v našich začátcích chodil sem a tam na poštu a posílal rámy po celém světě. Jeho nadšení, že je náš “běžec”, rychle vyprchalo, ale požehnejme mu!
Moje poslední díky patří všem, kteří vlastní kolo Pipedream a tuto cestu nám umožnili: jsou to lidé, kteří nás posunuli až sem a bez nich bychom tady nebyli..

Vskutku, je to cesta..

YETI Cycles
FUNN MTB
Ride Fox
Ride Fox
Granite Design
Pipedream Cycles
YETI Cycles
YETI Cycles
Pipedream Cycles

FLOWCYCLES s.r.o. / Dolínecká 3417/17, Praha 10 – Strašnice / +420 608 420 006 / andrej@flowcycles.cz